«بیمه CMR» محصول جدید شرکت بیمهملت
بیمهCMR
بیمه مسئولیت مدنی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی است که از طریق جاده به
جابهجایی کالا مبادرت میکنند. CMR مخفف عبارت فرانسوی Convention
relative au contrat de transport international de Marchandises par Route
به معنای «کنوانسیون قرارداد حمل ونقل بینالمللی کالاها از طریق جاده»
است. حدود مسئولیت متصدیان حمل جادهای میتواند با راهنامهها
(بارنامههای حمل جادهای) که بر اساس این کنوانسیون صادر میشود، تحت
پوشش قرار گیرد.
در
سال ۱۹۵۶ چند کشور اروپایی از جمله هلند، انگلیس و فرانسه به منظور
یکنواخت کردن شرایط حاکم بر قراردادهای حمل و نقل بینالمللی جادهای کالا
به خصوص اسناد مورد استفاده برای حمل بینالمللی و مسئولیت حملکننده و
تنظیم روابط وی با فرستنده و گیرنده کالا در ژنو نسبت به تنظیم مقرراتی
مشتمل بر یک مقدمه و ۵۱ ماده تحت عنوان «کنوانسیون قرارداد حمل ونقل بین
المللی کالاها از طریق جاده» اقدام کردند. بر اساس این کنواسیون وظایف و
مسئولیتهای شرکتهای حمل (Career) در مقابل فرستنده و گیرنده تعیین شده
است.
تاکنون نزدیک به 30 کشور به این کنوانسیون ملحق شدهاند. کشور ما
نیز به دنبال پیگیریهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال 1376
عضو کنوانسیونCMR شده است. مزیت این کنوانسیون این است که چنانچه یکی از
کشورهای مبدأ و مقصد حمل به آن ملحق شده باشند میتوان از مقررات آن
استفاده کرد. کشور ما نیز تا قبل از الحاق از این مزیت استفاده و در چارچوب
آن به حمل کالا از کشورهای عضو مبادرت میکرد و هم اکنون نیز صدور CMR از
مبدا ایران به کشورهایی که عضویت این کنوانسیون را دارا نیستند، با استفاده
از این مزیت صورت میگیرد.
تمامی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل بینالمللی جادهای که راهنامهها (بارنامههای حمل زمینی) خود را بر اساس کنوانسیون CMR صادر میکنند، مشتری بالقوه شرکتهای بیمه هستند. آنها میتوانند براساس قانون بیمه در ایران و شرایط کنوانسیون حمل و نقل بینالمللی کالا از طریق جاده (CMR) مسئولیت خود را در مقابل صاحبان کالا نزد شرکت بیمه ملت بیمه کنند.
این بیمهنامه چه خساراتی را پوشش میدهد؟
در
این بیمهنامه مسئولیت هرگونه خسارات وارده به تمام یا قسمتی از کالا از
زمان تحویل گرفتن تا تحویل دادن آن تحت پوشش است. قانون بیمه در ایران و
کنوانسیون حمل و نقل بینالمللی کالا از طریق جاده (CMR) ناظر بر روابط
حقوقی میان بیمهگر و بیمهگزار (متصدی حمل) است. سقف پرداخت خسارت بر اساس
کنوانسیون CMR یا توافق میان بیمهگر و بیمهگزار محدود میشود. بر اساس
کنوانسیون CMR چنانچه حملکنندهای مسئول پرداخت خسارت وارده به کالا
شناخته شود، حداکثر غرامت پرداختی، برای هر کیلوگرم از 33/8 SDR تجاوز
نخواهد کرد. SDR مخفف عبارت Special Drawing Right (حق برداشت مخصوص) است.
یک واحد محاسبه پولی فرضی است که بر اساس سبدی از پول تعدادی از کشورها
محاسبه میشود. نرخ هر SDR در سایت صندوق بینالمللی پول به آدرس
WWW.IMF.ORG به صورت روزانه درج میشود. نرخ هر SDR در حال حاضر حدود
46.000 ریال است.
چنانچه توافق شود که واحد SDR مرجع پرداخت خسارت قرار
نگیرد، بیمهگر سقف تعهدات خود را برای هر حمل مشخص کرده و با توجه به نوع
کالای مورد حمل و ارزش آن، مبلغ مشخصی را از بیمهگزار به عنوان حق بیمه
دریافت میکند. در صورتی که بیمهگزار بخواهد نسبت به پوشش کالایی با ارزشی
بیش از ارزش توافق شده در قرارداد اقدام کند و سرمایه آن از حد تعهد
بیمهگر بیشتر باشد، لازم است شرکت بیمه را در جریان قرارداده و با پرداخت
حق بیمه اضافی، الحاقیه دریافت کند.
در این بیمهنامه چه چیزی تحت پوشش قرار نمیگیرد و استثنائات بیمهنامه در پرداخت خسارت چیست؟
بر
اساس کنوانسیون CMR اثاثیه منزل، محمولات پستی و جنازه تحت پوشش قرار
نمیگیرد. ضمن اینکه معمولاً شرکتهای بیمه در قرارداد با متصدی حمل،
استثنائات قرارداد را به موارد مورد نظر خود در عرف بیمهگری تسری میدهد.
به عنوان مثال عدم بستهبندی، بستهبندی ناقص کالاها، خسارات ناشی از عمد و
سوءنیت بیمهگزار ، انرژی هستهای و یا رادیواکتیو، جنگ، شورش، بلوا،
اعتصاب و خرابکاری، ضبط و یا مصادره کالا، فلزات گرانبها، سنگهای قیمتی،
پول و اسکناس، آثار هنری و تابلوهای نقاشی و مجسمه ها تحت پوشش قرار
نمیگیرند
در صورت بروز خسارت، وظایف بیمهگزار نماینده یا شعبه به چه صورت است؟
بیمهگزار
(شرکت حمل و نقل بینالمللی) باید به محض اطلاع از وقوع خسارت و
آسیبدیدگی محموله و در اولین فرصت مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام
کند. نماینده و کارشناسان شعبه نیز موظف هستند با هماهنگی اداره باربری با
بیمهگزار در ارتباط بوده و در تسریع امور رسیدگی به خسارت مشارکت کنند.
وظیفه رسیدگی به خسارت و ارزیابی میزان خسارت بر عهده اداره بیمه باربری
است.